Aké sú ciele testovania softvéru ?
Aké sú ciele testovania softvéru ? Toto je môj pohľad a krátky popis k najdôležitejším cieľom testovania.
Včasné overenie splnenia všetkých požiadaviek stanovených zákazníkom
Toto je veľmi dôležitý ciel testovania, ktorý umožňuje testerom potvrdiť, či testovaný softvér spĺňa všetky obchodné a technické požiadavky stanovené zákazníkom ešte pred začiatkom celého projektu. Identifikácia nejasností alebo protichodných požiadaviek v tejto fáze výrazne šetrí vývoj a hlavne aj čas potrebný na testovanie. Statická analýza kódu (revízie, kontroly atď.) sa uskutoční skôr, ako je samotný kód pripravený na testovanie.
Včasne predchádzať a zabrániť chybám v testovanom softvéry
Jedným z dôležitých cieľov testovania softvéru je vyhnúť sa chybám v počiatočnom štádiu vývoja. Včasné odhalenie chýb významne znižuje náklady a šetrí drahocenný čas. Čím neskôr sú v procese chyby nájdené, tým sú náklady vyššie. Včasné testovanie je zároveň aj jeden zo základných princípov testovania, ktoré vám určite popíšem v ďalších článkoch.
Overenie, či je testovaný softvér kompletný a funguje podľa očakávaní zákazníka a zainteresovaných strán
Testovanie zabezpečuje kontrolu nad tým, že softvér funguje podľa očakávaní a podľa požiadaviek zákazníkov. V testovaní sa toto nazýva validácia. Validácia teda zahŕňa kontrolu porovnania konečného výstupu s očakávaným výstupom a potom neskôr aj samotné vykonanie potrebných zmien, ak boli počas porovnávania nájdené nejaké rozdiely a nedostatky.
Zvýšenie kvality testovaného softvéru
Jedným z cieľov testovania softvéru je zvýšenie kvality softvéru. Čím efektívnejší je proces testovania, tým menej chýb sa bude v testovanom softvéri nachádzať, čo následne zvýši celkovú kvalitu testovaného softvéru. Testery navyše používajú rôzne typy testovacích techník, ktoré im pomáhajú dosiahnuť požadovanú kvalitu softvéru.
Hľadanie chýb v softvéri a predchádzanie defektom
Najdôležitejším cieľom testovania je nájsť čo najviac chýb v softvéri, aby sa zabránilo jeho zlyhaniu počas používania v ostrej prevádzke. Chyby, ktoré nebudú počas testovania nájdené, môžu výrazne poškodiť fungovanie softvéru a môžu viesť okrem straty peňazí, povesti zákazníka aj k veľmi nebezpečným situáciám. Príkladom môže byť veľmi známy prípad havárie lietadiel značky Boeing 737 Max z roku 2019, kedy podľa dostupných informácii mohol za havárie práve softvérový problém. Testovanie softvéru sa preto vykonáva pravidelne počas každej fázy vývoja softvéru, aby sa našlo čo najväčšie množstvo chýb.
Stále platí to, čo som spomínal aj vyššie, že včasné odhalenie chýb významne znižuje náklady a výrazne šetrí čas. Napríklad chybu nájdenú počas UAT testovania bude oveľa nákladnejšie opraviť ako keby bola táto chyba nájdená v prvotných fázach testovania. Testovacie prípady by mali poryť čo najväčšiu časť aplikácie s maximálny cieľom nájdenia chýb. Testovacie prípady by mali byť napísané hlavne efektívne. Dobré pokrytie znamená, že testovanie pokrylo čo najviac rôznych oblastí, ako je funkčnosť samotnej aplikácie, kompatibilita aplikácie s OS, funkčnosť aplikácie pre rôzne typy prehliadačov, testovanie výkonu aplikácie a testovanie zaťaženia, aby sa zabezpečilo, že systém je spoľahlivý aj počas veľkého zaťaženia.
Poskytovať zúčastneným stranám dostatočné informácie, ktoré môžu na základe týchto informácii vykonávať ďalšie rozhodnutia
Účelom testovania je aj poskytnúť zúčastneným stranám informácie o technických alebo iných obmedzeniach, rizikových faktoroch, nejednoznačných požiadavkách atď. Napríklad jedným z cieľov akceptačného testovania môže byť potvrdenie, že systém funguje podľa očakávaní a spĺňa požiadavky zákazníka.
Toto bol teda môj pohľad a krátky popis k najdôležitejším cieľom testovania. Tých cieľov je samozrejme omnoho viac, vybral som tie z môjho pohľadu najdôležitejšie.
V prípade, akýchkoľvek otázok ma neváhajte kontaktovať prostredníctvom kontaktného formulára v sekcii poradňa.